Propunerile medicilor de familie pentru începutul anului școlar

Propunerile medicilor de familie pentru începutul anului școlar.  În contextul pandemiei cu SAR-COV-2, medicii de familie cer implicarea și educarea familiei, eliminarea obligativității unor acte cerute la începutul anului școlar și vaccinarea antigripală gratuită a copiilor aflați la vârstă școlară.

scris de Cristina Oană

Anul școalar, o mare provocare

Toamna reprezintă sezonul cu o incidență crescută a virozelor respiratorii și de debut a infecțiilor gripale. În acest an ne confruntăm, suplimentar, cu o transmitere comunitară crescută a infecției cu SARS COV2. În plus, începerea anului școlar implică o intensă activitate birocratică medicală. Se cer avize, scutiri, adeverințe, dosare medicale etc. și se aglomerează activitatea la cabinete pentru obținerea acestor acte medicale. În concecință, medicii de familie  prezintă o serie de măsuri specifice pentru a încerca limitarea răspândirii infecției cu SARS Cov-2 în contextul începerii anului școlar:

“1. RESPONSABILIZAREA ȘI IMPLICAREA FAMILIEI

SCOP

  • identificarea precoce, în familie, a copiilor cu semne de afecțiuni respiratorii acute și izolarea acestora la domiciliu.

MOTIVARE

  • toamna reprezintă sezonul cu o incidență crescută a virozelor respiratorii și de debut a infecțiilor gripale;
  • suplimentar, în acest an ne confruntăm cu o transmitere comunitară crescută a infecției cu SARS COV2
  • nu există criterii clinice validate științific de diferențiere clinica certă între infecția COVID 19, gripă și virozele sezoniere; prezența în școală și ulterior în sălile de așteptare de la cabinetele de medicina de familie, a elevilor cu oricare dintre afecțiunile enunțate reprezintă un risc semnificativ pentru răspândirea acestor boli, inclusiv a infectiei cu SARS COV 2. “

Propunerile medicilor de familie pentru începutul anului școlar

“MODALITATE DE IMPLEMENTARE

  • Distribuirea de materiale cu informații clare, scurte și precise către părinți privind identificarea precoce a semnelor de infecții respiratorii (media, afișaj, instrucțiuni scrise oferite de școli, instruirea directă de către învățători și diriginți);
  • Instruirea părintelui în școala, prin intermediul media, cabinete, cu privire la atitudinea de urmat: copilul va fi reținut la domiciliu chiar și la semne minore de boală și medicul de familie va fi contactat telefonic .
  1. RENUNȚAREA LA BIROCRAȚIA SPECIFICĂ ÎNCEPUTULUI DE AN ȘCOLAR:

SCOP

  • limitarea prezentării la cabinetele medicilor pentru demersuri birocratice care suportă amânare și pentru care este dificil de realizat o programare fără a afecta îngrijirea persoanelor care se prezintă pentru starea de boală

MOTIVARE

  • context epidemiologic particular în acest an;
  • adresabilitate crescută a pacienților cu boli cronice care trebuie să limiteze semnificativ accesarea serviciilor de sănătate secundare sau terțiare;
  • număr crescut de prezentări la cabinet, atestat de experiența anilor trecuți, a pacienților elevi care solicita diverse documente.

MODALITATE DE IMPLEMENTARE

Se renunță la eliberarea:

  • adeverințelor medicale care să ateste capacitatea copilului de a participa la orele de sport. Vor fi solicitate medicilor de familie doar adeverințe care atestă încadrarea într-o categorie scutită de efort fizic;
  • aviz epidemiologic pentru (re)intrarea în colectivitate;
  • fișa de vaccinări;
  • adeverințe de boli cronice pentru părinți! (deși nu există această cerință în legislație, anumite școli și licee solicită astfel de documente);
  • adeverință medicală pentru înscrierea în colectivitate (deși este nevoie de acest document numai la intrarea într-un nou ciclu de învățământ, unele unități școlare solicită pentru toți elevii un astfel de document,  care are doua pagini și presupune examen clinic complet pe aparate și sisteme, înregistrarea greutății, înălțimii, TA etc.)”

Alte propuneri…

“Utilizarea mijloacelor de comunicare la distanță în situația în care școala solicită anumite documente pe care medicul de familie le eliberează, comunicare între medic de familie, școală și părinte.

  • REDIRECȚIONAREA FONDURILOR DIN PROGRAME SOCIALE

Propunem transformarea programului CORNUL ȘI LAPTELE într-un program de tip MASCA ȘI DEZINFECTANTUL, astfel încât fondurile deja prevăzute în buget să fie cheltuite mai eficient și mai riguros, pe lângă fondurile necesare pentru investiții specifice perioadei epidemice.

  • VACCINAREA ANTIGRIPALĂ a copiilor de vârstă școlară.

Statul trebuie să introducă gratuitate pentru vaccinarea antigripală a copiilor din colectivitățile școlare.

  • PROCEDURI CLARE PENTRU TESTARE

Elaborarea unei proceduri dedicate și clare privind testarea și managementul copiilor din colectivități suspecți de infecția cu SARS COV-2 (conform definiției de caz). “

 

 

 

    Distribuie acest articol

    Articolul precedent

    Ministrul Sănătății: Recoltarea de plasmă nu este un act medical banal

    Articolul următor

    Cum recunoașteți sindromul de ochi uscat?

    Articole în trending