CNAS accesează bani europeni pentru sistemele informatice. Conducerea CNAS a anunțat că va dezvolta trei proiecte de informatizare printre care și redimensionarea SIUI.
Majoritatea documentelor din Sănătate vor fi în format electronic
Conducerea Casei Naționale estimează că se va obţine aprobarea cererilor de finanţare până la finalul acestui an, perioada de implementare fiind de 36 de luni.
Președintele CNAS, Adela Cojan: “Introducerea acestor instrumente informatice este necesară pentru a simplifica procedurile de acordare a unor servicii în sistemul de sănătate, precum eliberarea certificatelor de concediu medical. De asemenea, asiguraţii nu vor mai fi nevoiţi să meargă la casele de asigurări de sănătate cu recomandarea de îngrijiri medicale la domiciliu sau cu recomandarea de îngrijiri paliative la domiciliu pentru a obţine certificarea pe recomandare a numărului de zile de îngrijiri.”
CNAS accesează bani europeni pentru sistemele informatice
La începutul anului, CNAS a semnat un Contract de finanţare în cadrul Programului Operaţional Capacitate Administrativă (POCA). Acesta are drept obiectiv dezvoltarea şi implementarea unui sistem integrat de management, denumit “Sistem integrat de management în sistemul de asigurări sociale de sănătate”. Sistemul va permite elaborarea de rapoarte, analize şi studii menite să optimizeze şi să consolideze capacitatea decizională a CNAS, prin prelucrarea datelor specifice colectate în Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Valoarea totală a proiectului este de 101,98 milioane lei, din care 85,64 milioane lei reprezintă finanţarea nerambursabilă acordată de Autoritatea de Management POCA. Datele extrase din PIAS vor fi integrate şi organizate într-un format unic de referinţă. Astfel, din PIAS vor fi generate rapoarte personalizate în vederea efectuării analizelor, studiilor şi statisticilor necesare la nivel intern sau la solicitările Ministerului Sănătăţii şi ale altor instituţii, precum Institutul Naţional de Statistică şi Institutul Naţional de Sănătate Publică. Aceste date vor contribui la o mai bună înţelegere a nevoilor asiguraţilor, la reducerea riscurilor şi creşterea eficienţei cheltuielilor publice în sistemul de sănătate. Echipa de proiect a fost constituită şi în prezent se lucrează la întocmirea documentaţiei necesare derulării achiziţiei publice. Perioada de implementare a proiectului este de 36 de luni.
Se va extinde și Dosarul Electronic de Sănătate
S-au demarat procedurile pentru obținerea de fonduri europene și pentru extinderea Dosarului Electronic de Sănătate. Conceput iniţial pentru medicina primară şi spitale, a devenit necesar să fie dezvoltat pe întreg lanţul de servicii medicale.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate: “Proiectul “Sisteme informatice pentru conectarea la DES a furnizorilor de servicii paraclinice, ambulatoriu de specialitate pentru specialităţile clinice, de recuperare, îngrijiri la domiciliu, paliative, stomatologice, dispozitive medicale şi consultaţii de urgenţă la domiciliu” are ca obiectiv dezvoltarea şi extinderea unor platforme şi aplicaţii informatice pentru sănătate (e-sănătate), cu scopul prioritar de a oferi beneficii asiguraţilor, printr-o mai bună informare a medicului curant despre istoricul medical al pacientului, reducerea timpului necesar stabilirii diagnosticului şi creşterea acurateţei acestuia. Valoarea estimată a proiectului este de 82 milioane lei, dar poate suferi modificări în funcţie de specificaţiile care vor fi aprobate.”
Portal pentru programări electronice
Proiectul “Sistem Informatic pentru Gestionarea Modernă a Accesului la Servicii Medicale Acte, Recomandări şi Tehnologii” are ca obiectiv general optimizarea fluxurilor de date şi monitorizarea electronică a serviciilor medicale decontate din FNUASS. Proiectul prevede construcţia unui portal în care asiguraţii şi furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate pot efectua programări electronice ale serviciilor medicale de care pacienţii au nevoie.