15% dintre medicamentele aflate pe piață sunt falsificate. Pacienții trebuie să primească medicamente autentice pentru ca starea lor de sănătate să nu se înrăutățească.
Pacientul trebuie să primească un produs bun
Identificarea acestora reprezintă o provocare la nivel mondial, mai ales în această perioadă a diversificării practicilor și tipurilor de comerț.
Directorul Executiv OSMR, Laurențiu Mihai: “Impactul medicamentelor false asupra sănătății publice este unul semnificativ. Pentru România întărirea sistemului de verificare a calității este deosebit de important. Având în vedere de exemplu retragerea din ultimul timp a medicamentelor de pe piață sau fenomenul îmbătrânirii populației și a creșterii din această perspectivă a cererii de medicamente și produse medicale. Venim cu soluții practice tocmai pentru a ne asigura că pacientul primește un produs pentru care o companie își asumă responsabilitatea autenticității lui, un produs nefalsificat.”
Medicamentele care se eliberează pe bază de prescripție medicală pot fi puse în circulație doar dacă poartă un set de elemente de siguranță: un identificator unic și un dispozitiv de protecție împotriva modificărilor ilicite.
15% dintre medicamentele aflate pe piață sunt falsificate
Verificarea se efectuează prin scanarea de către farmacist a codului bidimensional tipărit pe fiecare cutie de medicamente. Prin această operațiune informaţia codificată este comparată cu cea urcată de producător într-o baza de date europeană.
Vice-președintele Colegiului Național al Farmaciștilor, Răzvan Prisadă: “Ce ne oferă acest sistem de verificare a medicamentelor? Este simplu: farmaciștii au acum de fapt instrumentele pentru a verifica în fața pacienților dacă un medicament este unul fals sau unul produs de o companie care deține o autorizație de punere pe piață. Sistemul poate oferi astfel oamenilor încrederea în calitatea produselor medicale pe care le primesc.”
9.706 farmacii, 510 spitale și 338 de distribuitori angro sunt înregistrați în Sistemul Național de Verificare a Medicamentelor. Primului an de implementare nu i-au lipsit provocările, companiile necesitând achiziții de sisteme informatice noi, procese și proceduri actualizate, formarea personalului.